Mineralolja

Jag tror de flesta någon gång hört om att mineralolja inte är bra för huden. Jag hörde det igen förra veckan när jag var och köpte puder på MAC. Eftersom jag har supertorr hud och tycker det är jättejobbigt så tänkte jag kolla igenom mina produkter hemma och se hur illa det är, hur många av mina grejjer innehåller mineralolja? Det är inte alltid lätt att veta, eftersom "kärt barn har många namn", industrin använder sig gärna av denna olja eftersom den är billig att använda. Men här är några ord...

Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Vaselin, Paraffin, Vit mineralolja, Medicinsk vitolja, Oleum petrolen, Oleum vaselini, Paraffinum, Vaselin Oil, E 905, Paraffin Oil, Liquid paraffin

Jag tror iallafall 9 av 10 produkter i mitt skåp innehöll något av dessa.. De produkter jag minst anade innehåller detta. Så snarat som möjligt ska jag pröva att använda produkter utan mineralolja för att se om min hud blir bättre, måste bara hitta några innan :)
Oljan fungerar så att den lägger sig som en hinna över huden, det känns bra, men problemet är att de täcker igen porerna och huden slutar att producera eget fett.

Ifall du bryr dig om din hud, kolla igenom dina produkter hemma, du kommer bli förvånad!

Kommentarer
Postat av: kim

även barnprodukter har detta.

2010-01-15 @ 20:29:18
Postat av: Anneli

Jag tror de flesta produkter innehåller mineral olja, frågan är HUR dåligt detta är för huden. Söker man på mineralolja så får man bara upp massa negativt om det.

2010-01-15 @ 22:45:31
URL: http://miniego.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback