Partaj

Japp igår smällde det :) Jag är supernöjd med hela kvällen och jag hoppas alla hade det trevligt hemma hos mig. Christina mötte mig efter jag handlat och vi åkte hem till mig till halv ett, vi lagade mat i evigheter :) Det blev endel och det blev gott! Här är alla festligheter vi fixa till:

image30

Gratinerade kronärtskocksbottnar

2 burkar kronärtkocksbottnar, á 400 g
12-15 hackade soltorkade tomater
2 dl crème fraiche
1/4 tsk salt
1/2 krm svartpeppar
1/2 påse Arla Köket riven ost gratäng

Gör så här

Sätt ugnen på 225 grader. Låt kronärtskockorna rinna av. Blanda soltorkade tomater med crème fraiche. Smaksätt med salt och peppar. Smörj en ugnssäker form och lägg i kronärtskocksbottnarna. Fördela röran och strö över osten. Gratinera i övre delen av ugnen 15-20 min.

---------------------

Fetaostgratinerad gurka

8 port
1 1/2 gurka, ca 600 g
2 dl lätt crème fraiche
200 g Apetina feta
1 pressad vitlöksklyfta Gör så här Sätt ugnen på 200 grader. Dela gurkorna i halvor på långden. Ta bort kärnhuset. Mosa fetaosten och blanda med crème fraiche och vitlök. Bred blandningen på gurkan. Dela gurkan i 4-5 cm långa bitar. Lägg dem på ett smort ugnssäkert fat eller plåt. Gratinera i mitten av ugnen tills gurkan är mjuk, ca 20 min

image31
Snabba skinkrullar
8 st rullar
1 nektarin
75 g Kvibille ädel
250 g Keso cottage cheese naturell
8 stora skivor rökt skinka

Gör så här

Dela och kärna ur nektarinen. Skär den i små tärningar. Grovriv osten. Blanda cottage cheese, ost och frukttärningar. Fördela blandningen på skinkskivorna och rulla ihop. Servera med en sallad. Tips! Ta Keso cottage cheese feta oliv istället för naturell cottage cheese och ädelost.

----------------------------
Getost fyllda cocktailtomater

10 st cocktailtomater
50 g chèvreost
3 msk crème fraiche
Salt och peppar

Tillagning:

10 stycken

En enkel och snabblagad liten munsbit. Överraskningsmomentet ligger i att fyllningen inte syns när man fyller tomaterna från botten.

1. Skär av botten på cocktailtomaterna och tag ut kärnorna med en liten grönsakskniv eller en tesked.

2. Mosa getost och creme fraiche med en gaffel och smaka av röran med salt och peppar.

3. Fyll tomaterna med oströran. Arrangera snyggt på uppläggningsfat.

Receptet är framtaget av Tastelines matkreatör Sara Ghisler

Röran räcker gott och väl till flera tomater, iallafall om dom är så små som jag hade. Röran som blev över var perfekt att ha på kex :)
-----------------------------------

Melon och färskost fyllda prosciutto
8 rullar
250 g Kesella
3 dl tärnad honungsmelon
8 stora skivor prosciutto

image32

Snittar med Smögenröra och kräftstjärtar

-----------------------

Himmelblå tomat

8 körsbärstomater
150 g Høng HimmelBlå (fast jag tog en ost som var två gånger mildare än himmelblå)
16 färsk basilikablad

Gör så här

Dela körsbärstomaterna i halvor. Skär osten i 16 tärningar. Trä upp ost, tomat och basilikablad på tandpetare. Servera som tilltugg.


image33
Fetafyllda "cigarrer"

Ingredienser ca 16 st
16 ark spring roll pastry, 12x12 cm eller filodeg
200 g Apetina smulad feta
2 krm svartpeppar
1/2 dl hackad mynta
2 tsk Arla smör-&rapsolja

Gör så här Sätt ugnen på 225°. Halvtina degen i en blöt handduk. Blanda ost, peppar och mynta.
Ta loss ett degark i taget och låt resten ligga kvar i handduken. Lägg på en sträng fyllning, vik in kortändarna och rulla ihop till en rulle. Pensla kanterna med vatten som "klister". Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla med smör-&rapsolja. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
image34

Snittar med en mögelost och oliver eller honungsmelon :)

image35 
Självklart var jag tvungen att bjuda på bål med :) Detta recept är för 20 pers och är hittad på http://www.tasteline.se/

0,75 l vaniljvodka
0,9 l koncentrerad rabarbersaft
0,5 l jordgubbar
7 st citroner
2,25 l sodavatten

Tillagning:

Kan förberedas innan: Skär citronerna i klyftor och dela jordgubbarna. Grunda bålskålen med vodka, rabarbersaft, citron och jordgubbar. Ställ upp glasen i raka led, gärna med ett jordgubbsgarnityr på kanten.

Fyll upp med sodavatten och massor av is när de första gästerna har gjort sig hemmastadda.
is



Japp det var allt :) Jag hittade de flesta recepten på www.arla.se och det var ju tur att man leta där, för det var super gott!

Kommentarer
Postat av: A-K

Fuskis =)

2007-10-02 @ 16:17:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback